Nr 1, 2020

Välkommen till nr 1, 2020, av Spåradiskt, Strukton Rails kund- och medarbetartidning. I det här numret berättar vi om det spännande tunnelbygget på nya Station Sofia på Söder, om det stora upprustningsarbetet på spåret Simrishamn-Ystad, och om Struktons fantastiska historia.

Du möter en mängd spännande människor i tidningen, till exempel säkerhetsutbildaren Hanna Kolaraciç som älskar att möta människor och få poletter att trilla ner. Mycket nöje!

Spåradiskt nr 1, 2020

Ledaren nr 1, 2020

Veckan innan jag började på Strukton hände något som under inga omständigheter får hända – en kollega förolyckades under ett arbete på spåret. Mina tankar går såklart till de anhöriga och till vänner.

Kinesiska CRTG bygger ut nya tunnelbanan

I höstas vann China Railway Tunnel Group, CRTG, anbudsgivningen om att bygga tre arbetstunnlar för Blå linjen till Nacka. Det är ett bolag med stor erfarenhet och 5 000 kilometer av tunnelbyggande bakom sig.

Hisnande hissfärd till nya Station Sofia

Ungefär hundra meter under Stigbergsparken på Södermalm kommer tågen till och från Station Sofia att stanna. Att stationen blir en av världens djupast belägna kräver lösningar som är nya för Stockholms tunnelbana.

Simrishamnsbanan upprustad

Upprustningen av Simrishamnsbanan har gått i mål. En totalentreprenad beställd av Trafikverket med tre projekt i ett: Fjärrstyrning, AT-konvertering och hastighetshöjning. Arbetet har utförts av Strukton Rail, med snäv tidsram och närmare 300 personer inblandade.

Gränslösa möjligheter

Struktons medarbetare Hans Olsson har periodvis arbetat utomlands och uppmanar fler att ta chansen om den ges. – Jag har lärt mig ­massor, bland annat att det är bättre att fokusera på likheterna mellan oss människor och att acceptera skillnaderna.