Utbildningsledare och elever i tågtunnel
Tema: Mitt jobb på Strukton

Ett jobb för hjärta och hjärna

Att hitta sätt att förklara det man vill få fram är en utbildares främsta utmaning. Det handlar om att möta varje individ, lyckas inspirera och få viktig kunskap att fastna. För ute i spårmiljöerna gäller det att ha koll på läget.

Hanna Kolacaric är utbildningsledare på Strukton. Hon håller utbildningar inom säkerhet i spårmiljö inom järnväg och tunnelbana.

– Vi utbildar allt från klottersanerare till projektörer, yrkesfolk som av olika anledningar behöver vistas i tunnlar och spår när de utför sitt jobb.

Ett tillägg i tjänsten är rollen som ­säkerhetsutredare, en viktig funktion och en länk mellan Struktons säkerhetsavdelning och utbildningsavdelning, som utreder tillbud och olyckor. Hanna är en av tio som veckovis turas om att ha beredskapsjour.

– Då åker man ut och samlar in fakta på plats när något har inträffat. Som säkerhetsutredare kan vi upptäcka situationer och risker som behöver förtydligas och vävas in i våra utbildningar, så det blir ett slags kvalitetsutveckling.

Engagemang och lyhördhet

Hanna Kolacaric började sin resa längs spåren 2007, som avgångssignalerare på Öresundstågen i Skåne. 2009 flyttade hon till Stockholm och blev tunneltågsförare på Veolia, som sedan blev MTR. Där jobbade hon även som förarinstruktör, ställverksoperatör och yttre trafikledare.

Som instruktör för tunneltågförare upptäckte Hanna att hon tyckte om att utbilda. Så när möjligheten kom att söka jobbet som utbildningsledare på Strukton tog hon chansen direkt.

– Jag är väldigt glad för det här jobbet. Jag brinner för att tända gnistor, det är magiskt att se när poletter trillar ner.

Utmaningen, enligt Hanna, är att hitta sätt att förklara det man vill få fram. Det kräver engagemang och lyhördhet för enskilda behov hos olika individer.

– Alla ska ha förstått syftet med utbildningen när de går hem efter en kursdag. Det kan låta självklart men det är det inte. Jag måste säkerställa att alla verkligen har förstått.

Utvecklingsmöjligheterna är enorma, järnvägen är hetare än någonsin.”

Stora möjligheter inom järnvägen

Den här dagens utbildning är SL Spår- och tunnelbehörighet X9, deltagarna kommer från flera olika företag. Hanna utstrålar både trivsel och trygghet, det märks att hon gillar sitt jobb.

– Ja, jag trivs nästan oförskämt bra.

Det är så intressant att möta alla kursdeltagare, och vi har en väldigt fin stämning på avdelningen.

Hanna ser även stora möjligheter att utvecklas inom företaget.

– Jag tycker att Strukton är bra på att ta hand om kompetensen ”i huset”. Det finns många vägar att gå om man vill ha nya utmaningar i framtiden.
På frågan om hon ändå skulle vilja ändra på något, blir svaret:

– Den mansdominerade kulturen. ­Företaget arbetar redan aktivt med ­frågan, men vi behöver jobba ännu ­hårdare med detta.

Samtidigt kan det vara en fördel att vara tjej i branschen, understryker ­Hanna.

– Eftersom vi är så få tjejer får vi en del roliga uppdrag där det kan vara bra att ha med både en tjej och en kille.

Genom att synas på Struktons instagramkonto vill de visa andra tjejer att den här världen finns.

– Utvecklingsmöjligheterna är enorma, järnvägen är hetare än någonsin.

Teorin i praktiken

Utbildningsledare och elever i tågtunnel

Efter lunch ska deltagarna gå en tunnelpromenad, en praktisk övning på spåret i tunnelbanan. Det är viktigt att testa den teoretiska kunskapen i verkligheten, med farliga strömskenor och tunneltågen alldeles inpå sig. Hanna och gruppen tar tillsammans med tågvarnare Carlos ­”Calle” Duarte bussen till Liljeholmen och tunnelbanan till Midsommarkransen. På plattformen ställer Hanna kontrollfrågor kring säkerheten, upprepar och går igenom viktiga detaljer.

Tunneln är kolsvart. Hanna ringer in gruppen till TLC (Trafikledningscentralen) och begär tillträde och belysning. Hon låser upp grinden i änden på plattformen och deltagarna klättrar ner på spåret via den smala trappan. Nere i tunneln samlas alla i det första skyddsutrymmet och lyssnar uppmärksamt på Hannas instruktioner. Sedan kliver de två i taget över spåret och gör sig redo för tunnelpromenaden.

Makadamen knastrar under kängorna när Hanna leder gruppen framåt i det smala skyddsutrymmet mellan strömskenan och den svagt belysta bergväggen. Tågvarnaren blåser i visselpipan när ”TÅG KOMMER!” och alla står koncentrerat stilla med ryggen tryckt mot berget när tunneltåget dundrar förbi, cirka 50 centimeter från ansiktet.

Viktigt med rätt kunskap

Strukton Rails utbildningsledare undervisar en elev

Att lära ut och utbilda handlar om att inspirera och få viktig kunskap att fastna hos varje individ.”

Tillbaka i lektionssalen återstår det skriftliga provet där godkänt resultat krävs för att få behörighet att vistas i spårområden.

– Det är en farlig arbetsmiljö. Mitt jobb är att se till att alla vet vad de gör där ute, att de har rätt kunskap, rätt skyddsklädsel, att de känner till procedurer och regler och vet vad de ska göra om något inträffar. Skyddar man sig bara som man ska är arbetet ute på spåren ett spännande jobb.

Något som också gäller Hanna själv som utbildare.

– Precis! Att lära ut och utbilda handlar om att inspirera och få viktig kunskap att fastna hos varje individ. Alla är olika med olika förutsättningar. Mitt jobb är ett jobb för både hjärta och hjärna.

Utbildningsledare och elever på en perrong

Namn: Hanna Kolacaric. ”Uttalas [Koláhtjaritj], ett serbiskt efternamn”

Aktuell: Utbildningsledare på Strukton sedan juni 2018

Ålder: 40 år

Bor i: Hägersten

Familj: Man och två barn, 6 och 3 år

Är intresserad av: Matlagning och bakning

På fritiden: Letar efter drömstugan

Godaste maten: Pasta

Bästa musiken: Radiomusik, sånt man blir glad av

Rekommendation: Skratta mer! Det ger så mycket bra energi!

Nästa artikel Alkohol- och drogtestning – Så funkar det på Strukton