Räls

Trädgården där odlingen går som på räls

Trädgård på spåret består av en grupp stadsodlare som använder tomma ytor för att odla ätbara grönsaker. Sedan 2018 är före­ningen väl rotad på ett järnvägsspår nedanför Södersjukhuset i Stockholm.

Redan år 2012 startade föreningen Trädgård på spåret en stadsodling på det gamla övergivna industrispåret vid Eriks­dalsbadet i Stockholm. Föreningen är öppen för alla och ingen förkunskap om odling krävs. Tanken är att medlemmarna ska lära sig av varandra.

Inspiration hämtades bland annat från andra sidan Atlanten där ett 1,6 kilometer långt gammalt järnvägsspår i New York tidigare förvandlats till ett promenadstråk för odling, konst och kultur. I dag är The High Line på Manhattan en av stadens största turistattraktioner och ett riktigt lyckat exempel på ett urbant stadsutvecklingsprojekt.

Nystart på nytt spår

Till skillnad från ”gerillaodling”, där aktivister tar över en bit mark de inte äger för att plantera blommor och grönsaker, fick Trädgård på spåret tillstånd av exploateringskontoret att gå igång med sin odling. Verksamheten blev snabbt populär och föreningen växte. Samtidigt var platsen inte helt optimal. Den låg lite avigt till och det var svårt för medlemmarna att få tillgång till både vatten och el.

– Det undanskymda läget gjorde att vi även fick problem med både vandalisering och nedskräpning, vilket gjorde att föreningen i början av 2017 bestämde sig för att säga upp kontraktet, berättar Phillip Olsmeyer som är en av initiativtagarna till Trädgård på Spåret.

Spårområdet är öppet och ljust med en fantastisk utsikt och det är många som passerar förbi.”Phillip Olsmeyer

Lusten att odla hade inte vissnat och våren 2018 startade Trädgård på spåret upp igen med nya friska krafter. Den här gången på industrispårets förlängning nedanför Södersjukhuset, mellan Årstaviken och Södra Årstalundens koloniträdgårdar. Nu har de fått ett brukaravtal med Stockholms stad som tagit på sig kostnaderna för marken och även bidragit med lådor och jord vid uppstarten.

– Den förra platsen var mörk och undangömd, de som kom dit hade oftast bara gått fel. Det nya spårområdet är öppet och ljust med en fantastisk utsikt och det är många som passerar förbi. Det gör att vi kan skapa mer liv och skänka lite ljus till den här platsen som många kanske inte visste fanns, säger Phillip Olsmeyer.

Skörden är inte huvudsaken utan vägen dit

Kombinationen järnvägsspår och trädgård är inte helt självklar, men ett bra exempel på hur man kan skapa liv på övergivna platser som annars inte används. Dessutom menar Phillip Olsmeyer att det finns fördelar med ett spårområde. Ytan är plan och marken fast vilket gör det enklare för odlarna att placera ut sina pallkragar och vistas i området.

– För oss medlemmar är det inte ­själva skörden som är huvudsaken utan vägen dit. Jag har lärt mig mer om ­odling, vilket var en av anledningarna till att jag var med och startade Trädgård på spåret. Sedan har jag fått värde­full kunskap om själva föreningslivet och hur staden fungerar. Vem som gör vad och hur rollfördelningen ser ut i alla processer och mellan politiker och tjänstemän, säger Phillip Olsmeyer.

Nu står en ny säsong för dörren och efter den årliga föreningsstämman börjar planeringen av vad som ska odlas. Det finns en plan för varje odlingslåda och snart kommer de återkommande grödorna potatis, bönor och olika ­salladssorter att få sällskap av någon för året spännande nyhet.

Nästa artikel Verkstaden som håller tågen rullande