Nr 2, 2019

Välkommen till nr 2, 2019, av Spåradiskt, Strukton Rails kund- och medarbetartidning. I det här numret kan du bland annat läsa om hur det komplicerade arbetet på Söderströmsbron mellan Slussen och Gamla stan gick till, om en spännande tågresa i Anderna, och om hur digitaliseringen påverkar järnvägens utveckling.

Du möter också många intressanta personligheter i tidningen, inte minst Saros Farighi, entusiastiskt bantekniker på Stockholm Mitt.

Spåradiskt nr 2 2019

Ledaren nr 2, 2019

Det här är första gången jag skriver en ledare i Spåradiskt. Sedan i maj är jag tillförordnad vd för Strukton Rail, därmed har jag glädjen att bidra med några tankar som angår både oss i järnvägsbranschen och övriga Sverige.

Kollektivtrafik blev till konst på UITP Summit

Den 9–12 juni samlades kollektivtrafikföretag från hela världen i Stockholm för att delta i ett av världens största kollektivtrafikevent – UITP Summit. Under de fyra mässdagarna kom 15 000 besökare till Stockholmsmässan samt delegater från ett åttiotal länder.

Sista sommaren på Söderströmsbron

Söderströmsbron är tunnelbanebron mellan Slussen och Gamla stan och en av de mest trafikerade sträckorna i Stockholms kollektivtrafik. Här kör både tunnelbanans gröna och röda linje och varje dag passerar nästan 400 000 resenärer över bron. Upprustningen av bron har varit ett komplicerat projekt som pågått under flera år.

Digitala lösningar erövrar världen

Tidigare har det saknats metoder för att ­bedöma järnvägens standard, men nu finns mätteknik, sensorer och digitala analysmetoder som berättar när det är dags för underhåll.