Resesajten som gör det enklare att välja tåget

Resesajten som gör det enklare att välja tåget

Intresset för Facebook-gruppen Tågsemester fullkomligt exploderade i samband med förra årets flygdebatt. Med resesajten tågsemester.nu har Susanna Elfors och kollegan Andreas Sidkvist tagit framgångskonceptet ett steg vidare. Allt för att ge ressugna möjlighet att hitta inspiration och tips kring tågresande, men också möjlighet att kunna boka biljetter, charterresor och gruppresor med tåg.

Redan 2014 startade miljöentreprenören och hållbarhetsforskaren Susanna Elfors Facebook-gruppen Tågsemester som i dag har över 100 000 medlemmar.

– Jag hade precis kommit hem från en tågcharter och var både sur och frustrerad över att det var så okomfortabelt och svårt att resa med tåg. Tanken bakom Facebook-gruppen var att göra det lättare för människor att resa bra och hållbart med tåg, säger Susanna.

De fyra första åren hände det inte så mycket, men under 2018 tog intresset för gruppen fart ordentligt. I dag fungerar Tågsemester som ett forum och en samlingsplats där alla från nybörjare till inbitna tågresenärer utbyter erfarenheter med varandra och får råd och tips om hur man reser med tåg i Sverige, Europa och övriga världen.

Med den nya resesajten tågsemester.nu vill Susanna Elfors och Andreas Sidkvist göra tågresandet enklare och bättre.

Med den nya resesajten tågsemester.nu vill Susanna Elfors och Andreas Sidkvist göra tågresandet enklare och bättre.

Inspiration, tips och möjlighet att köpa tågresor

I våras startade Susanna och kollegan Andreas Sidkvist ­resesajten tågsemester.nu som är en naturlig fortsättning på Facebook-gruppen. Målet är att bli den första renodlade tågsemestersajten som säljer tågcharter från Sverige ut i Europa. Även här finns inspiration och tips, men också erbjudanden och möjlighet att köpa Interrailkort och gruppresor med tåg.

– Sedan starten har vi redan hunnit med att arrangera och ­genomföra tre gruppresor med tåg. En till Lofoten i Norge och två till Gardasjön i norra Italien. Fler resor är på gång liksom nya, spännande samarbeten som ska göra tågresandet både enklare och bättre, säger Susanna.

För att ge branschaktörer och tågintresserade möjlighet att träffas och utbyta erfarenheter har Susanna och Andreas anordnat en fysisk träff i form av Tågsemesterträffen. Sveriges, ja kanske världens första event för att inspirera fler att ta tåget på semestern hölls i mars 2019 och lockade 14 utställare och över 1 000 besökare.

Ett nytt forum för affärsresor med tåg

Både Susanna och Andreas märker att fler och fler vill kunna resa hållbart med tåg, även i tjänsten. Därför har de nu startat Tågkonferens.nu som är ett forum för alla som vill resa med tåg på affärsresor eller konferenser. Den 23 oktober arrangerar duon Tågkonferensdagen som är en inspirationsdag med tips och förslag på hur en tågkonferens kan arrangeras.

Boken Tågsemester

Boken Tågsemester.

Under det senaste året har Susanna både fått ta emot konsumentpriset Blåslampan för sina insatser och hunnit publicera en bok tillsammans med journalisten Eva Wrede. Boken, som för enkelhetens skull också bär namnet Tågsemester, innehåller 24 inspirerande berättelser från tågresor runt om i världen skrivna av lika många resenärer.

– Vi tror att det stora intresset för att resa med tåg beror på klimatångesten och den så kallade Greta-­effekten. Klimat­aktivister som Greta Thunberg är förstås otroligt viktiga, men det måste även finnas entreprenörer som visar på möjligheterna att förändra sitt beteende till det bättre. Som att välja tåget före flyget, avslutar Andreas Sidkvist.

Fler resor är på gång liksom nya, spännande samarbeten som ska göra tågresandet både enklare och bättre.

Så agerar tågoperatörerna när flygskammen drar in över Sverige

Spåradiskt har tagit pulsen på tre tåg­operatörer och frågat på vilket sätt de märker av flygskammen och hur de tacklar den ökade efterfrågan på tågresor.


Miljö- och klimatpåverkan går före bekvämlighet.Peter Kraméus, kommunikationsstrateg SJ

Peter Kraméus

Det är naturligtvis roligt med den resandeökning som vi sett under de senaste fem åren. Vi har utvecklat vår produkt och jobbat med att förbättra både tillgänglighet och reseupplevelse vilket drivit utvecklingen mot ett ökande resande med våra tåg under lång tid.

Vi har noterat flygskammen på två, tydliga sätt. Dels att ­resandet med våra tåg ökade med åtta procent under årets första kvartal vilket är en trend som fortsatt in i andra kvartalet. Sedan toppar miljö- och klimatpåverkan för första gången listan över drivkrafter för att välja tåget i de månatliga kundundersökningar vi genomför. Det ligger nu före bekvämlighet som tidigare varit det främsta argumentet för att välja tåget.

Man kan säga att vi jobbar med det här både på kort och lång sikt. Just nu pågår moderniseringen av våra 36 X2000 tåg som kommer att få toppmodern inredning och teknik. Dessutom rymmer de nya X2000 15 procent fler säten vilket gör att vi med samma tursättning tillsätter cirka 1 000 platser per dag på sträckan Stockholm-Göteborg. Utöver det köper vi också in nya tåg. I övrigt handlar det om att hitta nya tåglägen och i vissa fall koppla på fler vagnar.


Hellre tågskryt än flygskam.Marco Andersson, marknadschef Snälltåget

Marco Andersson

Vinden har verkligen vänt, till tågets fördel, vilket naturligtvis är roligt. Samtidigt kan jag tycka att det känns lite trist att använda begrepp som flygskam. Jag använder mig hellre av tågskryt.

Vi märker att efterfrågan på tågresor ut i Europa har ökat kraftigt sista året och vi kan nu tala om ett paradigmskifte till ett mer klimatsmart och hållbart resande. Marknaden har vuxit kraftigt och efterfrågan på våra tågresor till Berlin har fördubblats på bara ett år. Om en procent väljer att ta tåget till Berlin istället för flyget så behöver vi fördubbla kapaciteten på våra nattåg. Men vi ser även en kraftig och tydlig förändring på inrikesmarknaden. Detta trots att majoriteten av våra resenärer inte är affärsresenärer.

Vi tittar naturligtvis på hur vi ska kunna öka kapaciteten. Inte bara under sommaren, utan även övriga tider på året. För att göra det enklare för fler att välja tåget har vi till exempel lanserat en online-bokning till 30 tyska städer och vi har även satt in fler avgångar med nattåget Malmö – Berlin.


Vi har långsiktiga planer på en expansion.Emelie Backede, Head of Service Delivery på MTR Express

Emelie Backede

Vi ser positivt på utvecklingen av flera skäl. Dels så brinner vi för tågresande och att kunna leverera någonting riktigt bra. Men även klimatperspektivet och samhällsnyttan talar för tåget.

Vår tillväxt har ökat kontinuerligt under de senaste åren och vi märker att det finns ett stort intresse för att byta flyg mot tåg, inte minst i sociala medier där grupper som drivs av eldsjälar växer väldigt snabbt. Intresset har också ökat för vår interna förmån där medarbetare som byter ut sina flygresor mot tågresor får extra semesterdagar.

Vi anpassar vårt trafikupplägg utifrån behovet och gör även justeringar under året beroende på när och var efterfrågan är som störst. Vår fordonsflotta är begränsad, men vi har långsiktiga planer på en expansion, både när det gäller antalet fordon och sträckor. Vi utvecklar också vår produkt kontinuerligt och har till exempel investerat i ett snabbt och stabilt wifi-system ombord. Det gör att våra kunder kan använda sin tid ombord på ett effektivt sätt.

Nästa artikel Almedalen 2019